tiistai 18. elokuuta 2020

Hyvän blogipostauksen hakukoneoptimointi eli SEO

Hakukoneoptimointi on blogipostausta tehdessä tärkeää, jos haluat että postauksesi tavoittaa mahdollisimman suuren yleisön. Kun aloitat kirjoittamaan hakukoneoptimoitua blogipostausta on tärkeää miettiä miten "googlaaja" löytää tuottamasi sisällön. Mitä hakusanoja tai hakusanayhdistelmiä hän mahdollisesti voisi käyttää, ja mikä niistä on se tärkein. Kun olet päättänyt postauksen avainsanan, eli keywordin, se olisi hyvä löytyä useammasta eri kohdasta pitkin postausta. Avainsanan liika viljely ei kuitenkaan kannata, sillä se pudottaa postauksesi näkyvyyden googlessa. Mainitsen tässä postauksessa myös muutamia työkaluja jotka löytyvät Googlen omasta Blogger alustasta, sillä se on tällä hetkellä itselläni käytössä. Alapuolella olevasta kuvasta pääset suoraan Pinterest tauluuni, johon olen lisännyt SEO aiheisia kuvia. Monesta kuvasta pääset suoraan aihetta käsittelevään artikkeliin!



Keyword eli avainsana

Muistilista niistä kohdista, joista keywordin eli avainsanan tulisi löytyä:

  • Otsikosta
  • Leipätekstistä
  • Alaotsikosta
  • Kuvien alt-tekstistä
  • Kuvatekstistä
  • Tunnisteesta

On myös tärkeää, että avainsana on joka kohdassa samaan muotoon taivutettu sillä Google ei (ainakaan vielä) tunnista sanojen taivutuksia. Se on toisaalta myös etu, sillä se mahdollistaa avainsanan tarkoituksenmukaisen taivuttamisen ja silloin avainsanaa ei voi niin helposti vahingossa kirjoittaa liian montaa kertaa.

Lisäksi postauksen alaotsikkojen alle on hyvä kirjoittaa heti ensimmäiseen lauseeseen alaotsikon avainsana. Esimerkin näet vaikkapa heti tästä yläpuolelta, Keyword eli avainsana otsikon alta.

Eli yhdessä postauksessa voi olla useampi avainsana, mutta niistä tärkein löytyy pääotsikosta. Google tarjoaa myös työkaluja avainsanojen analysointiin, suunnitteluun, käyttöön ja ideointiin.



Otsikko

Postauksen otsikkoja miettiessä on tärkeää sisällyttää niihin alle tulevan tekstin olennaisin asia tai sana, ja vielä siinä muodossa jossa kohderyhmääsi kuuluva "googlaaja" voisi sen googlettaa. 

Hakukoneoptimoinnin maailmassa otsikosta voidaan käyttää/käytetään myös nimeä title.

Otsikoista tärkein on postauksen pääotsikko ja siihen tulee sisällyttää koko postauksen kannalta tärkein sana, eli keyword. Lisäksi pääotsikon on tärkeää olla enintään 70 merkkiä pitkä, vielä parempi jos saat otsikon pituudeksi korkeintaan 60 merkkiä. Alapuolelle on listattuna muut otsikot tasoittain, sekä niiden viereen on merkitty HTML-koodiin tuleva otsikon arvo. HTML-koodin avulla voit tarkistaa, että onhan otsikko tullut postaukseen hakukoneoptimoinnin kannalta oikein. 

  • Pääotsikko (H1) 
  • Otsikko (H2)
  • Alaotsikko (H3)
  • Pienempi otsikko (H4)
  • Normaali (p) eli leipäteksti

Jos käytät Blogger alustaa bloggaamiseen, valitse aina otsikon koko ylhäältä, niin koodi muodostuu automaattisesti. Otsikon on tärkeää olla HTML-koodissa oikein, sillä vain siten Google ymmärtää että kyseessä on otsikko.



Hakukuvaus eli metadescription

Hyvän otsikon lisäksi postauksesta on tärkeää löytyä myös asiaanliittyvä, enintään 150 merkkiä pitkä hakukuvaus. Hakukuvaus näkyy "googlaajalle" ensimmäisenä, ja sen tulee houkutella hänet klikkaamaan eteenpäin juuri sinun verkkosivullesi. 

Bloggerin oikeaan sivuun saat laitettua hakukuvaus lisäosan, johon voit kirjoittaa lyhyen, mutta houkuttelevan tekstin jonka perusteella saat "googlaajan" klikkaamaan eteenpäin.

Hyvään hakukuvauksen tulisi kertoa heti postauksen ja/tai verkkosivuston relevantein asia, sisällyttää useampia postauksesi kannalta olennaisia avainsanoja, sekä jokin toimintokehotus. Toimintokehotus voi olla esimerkiksi jokin seuraavista:

  • Lue lisää
  • Katso vinkit
  • Osta tästä
  • Tutustu tuotteisiin
  • Lisää ostoskoriin

Jos sivustollasi on verkkokauppa, voit pitää sen ohella esimerkiksi blogia johon kirjoitat tuotteisiisi liittyviä artikkeleita. Potentiaalinen asiakas voi löytää ensin artikkelisi, ja päätyä sen hakukuvauksen perusteella sivustollesi ja lopulta maksavaksi asiakkaaksi verkkokauppaasi. 

Kun tuotteillasi ja/tai kirjoituksillasi on hyvät hakukuvaukset, joissa on käytetty mahdollisimman erilaisia mutta kuitenkin olennaisia avainsanoja, saat tavoitettua laajemman yleisön.



Listat

Google rakastaa listoja. Siksi olen lisännyt niitä tähänkin postaukseen. Mutta listatkin on bloggerissa tärkeää tehdä lista- / luettelotyökalun avulla, jotta saat niihin oikean HTML-koodin automaattisesti. Blogia kirjoittaessa HTML-koodi nousee tärkeään asemaan, sillä jos HTML-koodi on väärin tai puutteellinen, ei Google tunnista tekstiä haluamallasi tavalla.



Valokuvat / piirrokset / havainnekuvat

Houkuttelevat valokuvat ovat esteettisesti ja teknisesti korkeatasoisia sekä havainnollisia. Kun kirjoitat postausta, ja olet miettinyt kohderyhmäsi valmiiksi, täytyy kuvan myös olla juuri sinun kohderyhmääsi puhutteleva.

Kuva on myös tärkeää nimetä oikein, sillä myös kuvan nimi vaikuttaa sen näkyvyyteen Googlessa. Jos myyt vaikkapa sänkyjä, olisi kuvan nimen syytä olla seuraavanlainen:

jenkki_sanky_tuotemerkki_120cm_yrityksennimi

Kun kuva on nimetty oikein voi "googlaaja" löytää juuri sinun sivusi esimerkiksi Googlen kuvahausta.


Kuvien optimointi

Hyvä blogiin tuleva kuva on julkaisuvalmistiedosto, josta olen kirjoittanut jo aiemminkin. Kun puhutaan julkaisuvalmiistatiedostosta, eli tässä tapauksessa kuvasta, olisi kuvan pikselikoon tärkeää olla noin 1200px ja koko kuvan enintään 300 kilotavun kokoinen. Mitä pienempi kuvan koko kilotavuissa on, sen nopeampaa se aukeaa. On myös tärkeää määrittää kuvan title, eli otsikko sekä alt-teksti eli kuvaus näkörajoitteisille. Alt-teksti auttaa myös Googlea ymmärtämään mitä kuvassa on.


Suuria auringonkukkia pellolla kesäisessä Suomessa. Taustalla sininen taivas, puhelinlankoja ja puita.
Tämän esimerkkikuvan nimeksi laitoin auringonkukkapelto_salo_2020



Kuvan kooksi määritin 563 x 1000 px, tarkkuudeksi 72ppi, ja pienensin kuvan koon alkuperäisestä 719.2 kilotavusta alle 100 kilotavuun TinyPNG sivuston avulla. Myös kuvan alt-tekstiin sekä kuvatekstiin tulisi sisällyttää keyword, se jäi tässä postauksessa vielä tekemättä. 

Hakukoneoptimointi on aiheena laaja ja haastava. Tulen varmasti päivittämään tätä postausta myöhemmin, tai kirjoitan aiheesta lisää uusien postausten muodossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti