torstai 20. elokuuta 2020

Miten saada asiakkaita? Parhaat vinkit asiakashankintaan.

Asiakashankintaa aloittaessa on tärkeää miettiä ja kartoittaa omat verkostot ensin. Olisiko joku tuttuni mahdollisesti kiinnostunut uudesta palvelustani, tai voisiko joku kaverini tuntea kohderyhmääni ja välittää tietoa palveluistani heille? 

Tässä postauksessa mietin vinkkejä, miten asiakashankinnan voi aloittaa niin sanotusti täysin nollasta.


Perhe, ystävät, tuttavat

Kerro omasta palvelustasi perheenjäsenillesi, ystäville ja tutuille. Ole avoin, ja ota asia puheeksi sillä usein  vaikka juuri se kaveri ei tarvitsisi palveluitasi juuri nyt, hän voi suositella sinua jollekin tuttavalleen. Alkuvaiheessa omien verkostojen hyödyntäminen ja uudesta palvelusta kertominen on erityisen tärkeää, sillä puskaradio toimii tänäkin päivänä erittäin hyvin.

Sosiaalinen media

Kun lähipiiri on kartoitettu, ja sieltä löytyneet potentiaaliset asiakkaat on saatettu tietoisiksi palveluista lähtisin mainostamaan itseäni omissa sosiaalisen median kanavissa. Näistä mainoksista, asiakaskyselyistä, tai palveluiden tarjoamisista kannattaa tehdä julkisia, jotta jos tieto sinusta leviää pääsee seuraajiisi kuulumatonkin henkilö näkemään julkaisun. Jos käytät julkaisuun Instagramia on avainsanojen, eli hästägien, lisääminen tärkeää, sillä näin mahdollisimman moni sinulle tuntematon ihminen voi tavoittaa julkaisun. Kerro rohkeasti osaamisestasi ja päivitä siihen liittyviä juttuja myös omalle sometilillesi. Jos paikkakunnallasi, tai toimialueellasi, on palveluusi liittyviä Facebook-ryhmiä, muista mainostaa itseäsi myös niissä. Ole aktiivinen somessa, sillä uusia kuvia ja päivityksiä tulee päivittäin niin paljon, että osa juuri sinun päivityksistäsi saattaa hukkua uutisvirtaan.

Portfolio

Etenkin luovilla aloilla, kuten visualisteilla, on portfolion merkitys suuri. Kun jokaisella meistä on oma tapamme tehdä asioita, on tärkeää että asiakas näkee portfoliosta juuri sinun työsi jäljen. Portfolioon voit laittaa onnistuneimmat työsi, luonnokset, tai vaikkapa kuvia projektin varrelta. Vaikket olisi tehnyt vielä paljoa, laita töitäsi rohkeasti portfolioon sillä kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Ja muista, että portfoliota voi aina päivittää sitä myöten kun kehityt alallasi. 

Yhteistyö

Onko alueellasi joku mielenkiintoinen yritys kenen kanssa voisit haluta tehdä yhteistyötä? Tarjoa palveluitasi rohkeasti muille ja ehdota yhteistyötä. Monesti, etenkin pienet yritykset, alkavat yhteistyöhön mielellään sillä se tarjoaa molemmille uuden väylän mainostaa itseään ja usein vielä hyvinkin edullisesti. Yhteistyöksi voi riittää esimerkiksi käyntikorttien vaihtaminen ja niiden esille laittaminen, toisen liikkeen suosittelu omille asiakkailleen tai vaikkapa sosiaalisen median julkaisujen kommentointi. 

Asiakaspalaute

Kun olet saanut asiakkaita, muista pyytää heiltä palautetta, jonka saat julkaista somessa ja/tai verkkosivuillasi. Kun uusi asiakas päätyy sivuillesi ja näkee siellä positiivisia asiakaspalautteita, hän todennäköisemmin ottaa sinuun yhteyttä kuin ilman palautteita. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti