Myymälätilan suunnittelu

Myymälätilan suunnittelu kannattaa aloittaa seuraavista asioista:

  • Mitä myydään
  • Kenelle myydään, mikä on kohderyhmä?
  • Missä myydään, pop-up, kauppakeskus, kivijalka, torikortteli
  • Myymälän koko neliömetreinä

Valitsin myytäviksi tuotteiksi erilaiset ekologiset luomutuotteet, hedelmät, kasvikset, kuiva-aineet ynnä muut. Myymälän tyypiksi valitsin pop-up myymälän, joka sijaitsisi Turun keskustassa vanhan kivitalon kivijalassa. Myymälä olisi suhteellisen pieni, 5mx6m eli 30 neliötä. Myymälä olisi 3 metriä korkea. Kohderyhmänä olisi 20-40-vuotiaat, eko- ja luomuruuasta sekä ruuanlaitosta kiinnostuneet ihmiset. Alapuolelta näet tekemäni Pinterest-taulun, johon olen poiminut ideoita myymälän ilmeeseen, sekä tuotevalikoimaan liittyen.


Tilan suunnittelu

Kun aiempiin kysymyksiin on vastattu, voi siirtyä tilan suunnitteluun. Siinä kannattaa ottaa huomioon ainakin seuraavat asiat:

  • Kalusteet
  • Valaisimet
  • Seinämateriaalit
  • Lattiamateriaalit

Voit myös tehdä suunnittelemistasi kalusteista kalusteluettelon. Suunnitelmani kalusteet ovat seuraavanlaiset:

  • 3 kappaletta 600mm x 600mm x 1000mm pöytää
  • 1 kappale 1000mm x 500mm x 1000mm pöytä
  • A-alueen pöytä 1500mm x 2000mm x 1200mm
  • Porrasmainen hyllykaluste 2500mm x 800mm x 1500mm
  • Pöytä seinän viereen 2000mm x 500mm x 1200mm
  • Lisäksi myymälään tulisi seinähyllyjä, jotka sijoittuisivat seinän viereen asetetun pöydän yläpuolelle

Tein kalusteista, valaisimista sekä seinä- ja lattiamateriaaleista moodboardin, jonka näet alempaa. Käyttäisin kalusteina puisia, puulaatikko henkisiä telineitä. Valaisimet olisivat teollisuushenkisiä ja yksinkertaisia. Seinämateriaaleina olisi vanhan kivitalon kiviseinä, joka olisi pääasiassa maalattu valkeaksi, mutta osassa myymälää olisi tehty tehosteseiniä mustaa liitutaulumaalia hyödyntäen. Lattiana olisi vanha lautalattia, joka olisi myöskin puunvärinen. Myymälän värimaailmana olisi yksinkertainen musta, ruskea ja valkoinen jotta värikkäät kasvikset ja muut tuotteet erottuisivat hyvin. Lisäksi värimaailma olisi poikkeava perinteisestä ruokakaupasta, jotta myymälä erottuisi niistä.

Kuvia puisista myymäläkalusteista
Moodboard myymälätilan ilmeestä

Pohjapiirrustus eli layout

Kun tiedät mitä myyt, kenelle ja missä sekä olet valinnut kalusteet voit siirtyä layoutin suunnitteluun. Myymälän pohjaa suunnitellessa tulee myös suunnitella myymäläpolku, lisää erilaisista myymäläpoluista löydät myymälätiloja käsittelevästä postauksestani.

Myymälän pohjapiirrustuksen suunnitelma
Mielestäni paras layout luonnos
Tässä luonnoksessa a-alueen pöytä nousee hyvin esille.
Pohjapiirrustus suunnitelma
Layout luonnos
Tässä layoutissa kassan sijainti olisi hyvä, mutta käykö asiakas myymälän perällä saakka?
Myymälän layout luonnos
Layout luonnos
Tässä luonnoksessa myymäläpöytä, eli a-alueenpöytä jää paitsioon.
Myymälän layout luonnos
Layout luonnos
Tämä layout on mielestäni myös hyvä, mutta ensimmäisessä layout luonnoksessa a-alueen pöytä tulee paremmin esiin.

Näyteikkuna / seinä / a-alue

Layoutin lisäksi kannattaa suunnitella näyteikkunan, seinien sekä a-alueen esillepanot. Lisäksi niiden piirtäminen helpottaa mittasuhteiden hahmottamista. 

Näyteikkunasta koneella piirretty luonnos
Kuvitteellinen näyteikkuna


Kuvitteellinen koneella piirretty näyteikkuna
Näyteikkuna kivijalkaan sijoitettuna.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti