Myymälätilan suunnittelu kannattaa aloittaa seuraavista asioista:
- Mitä myydään
- Kenelle myydään, mikä on kohderyhmä?
- Missä myydään, pop-up, kauppakeskus, kivijalka, torikortteli
- Myymälän koko neliömetreinä
Valitsin myytäviksi tuotteiksi erilaiset ekologiset luomutuotteet, hedelmät, kasvikset, kuiva-aineet ynnä muut. Myymälän tyypiksi valitsin pop-up myymälän, joka sijaitsisi Turun keskustassa vanhan kivitalon kivijalassa. Myymälä olisi suhteellisen pieni, 5mx6m eli 30 neliötä. Myymälä olisi 3 metriä korkea. Kohderyhmänä olisi 20-40-vuotiaat, eko- ja luomuruuasta sekä ruuanlaitosta kiinnostuneet ihmiset. Alapuolelta näet tekemäni Pinterest-taulun, johon olen poiminut ideoita myymälän ilmeeseen, sekä tuotevalikoimaan liittyen.
Tilan suunnittelu
Kun aiempiin kysymyksiin on vastattu, voi siirtyä tilan suunnitteluun. Siinä kannattaa ottaa huomioon ainakin seuraavat asiat:
- Kalusteet
- Valaisimet
- Seinämateriaalit
- Lattiamateriaalit
Voit myös tehdä suunnittelemistasi kalusteista kalusteluettelon. Suunnitelmani kalusteet ovat seuraavanlaiset:
- 3 kappaletta 600mm x 600mm x 1000mm pöytää
- 1 kappale 1000mm x 500mm x 1000mm pöytä
- A-alueen pöytä 1500mm x 2000mm x 1200mm
- Porrasmainen hyllykaluste 2500mm x 800mm x 1500mm
- Pöytä seinän viereen 2000mm x 500mm x 1200mm
- Lisäksi myymälään tulisi seinähyllyjä, jotka sijoittuisivat seinän viereen asetetun pöydän yläpuolelle
Tein kalusteista, valaisimista sekä seinä- ja lattiamateriaaleista moodboardin, jonka näet alempaa. Käyttäisin kalusteina puisia, puulaatikko henkisiä telineitä. Valaisimet olisivat teollisuushenkisiä ja yksinkertaisia. Seinämateriaaleina olisi vanhan kivitalon kiviseinä, joka olisi pääasiassa maalattu valkeaksi, mutta osassa myymälää olisi tehty tehosteseiniä mustaa liitutaulumaalia hyödyntäen. Lattiana olisi vanha lautalattia, joka olisi myöskin puunvärinen. Myymälän värimaailmana olisi yksinkertainen musta, ruskea ja valkoinen jotta värikkäät kasvikset ja muut tuotteet erottuisivat hyvin. Lisäksi värimaailma olisi poikkeava perinteisestä ruokakaupasta, jotta myymälä erottuisi niistä.
Moodboard myymälätilan ilmeestä |
Pohjapiirrustus eli layout
Kun tiedät mitä myyt, kenelle ja missä sekä olet valinnut kalusteet voit siirtyä layoutin suunnitteluun. Myymälän pohjaa suunnitellessa tulee myös suunnitella myymäläpolku, lisää erilaisista myymäläpoluista löydät myymälätiloja käsittelevästä postauksestani.
Mielestäni paras layout luonnos |
Layout luonnos |
Layout luonnos |
Layout luonnos |
Näyteikkuna / seinä / a-alue
Layoutin lisäksi kannattaa suunnitella näyteikkunan, seinien sekä a-alueen esillepanot. Lisäksi niiden piirtäminen helpottaa mittasuhteiden hahmottamista.
Kuvitteellinen näyteikkuna |
Näyteikkuna kivijalkaan sijoitettuna. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti