Koruliike Romeo & Julia

Ennen visualisti opintojeni alkamista työskentelin miltei kolmen vuoden ajan oululaisessa Koruliike Romeo & Juliassa. Siellä tein myynnin- ja asiakaspalvelun, verkkokaupan ja somen lisäksi esillepanoja näyteikkunoihin sekä pöytä- ja seinäesillepanoja. Heidän liikkeensä perustuu valikoiman laajuuteen, ja usein samaa tuotetta on vain 1-3 kappaletta. Tästä johtuen esillepanot päivittyvät tiheästi jo pelkästään tuotteiden loppumisen ja sen tuoman vaihtuvuuden vuoksi. 

Myymälässä ei ole erikseen visualistia, vaan tällä hetkellä omistajat tekevät esillepanot muun työn ohessa. Lisäksi asiakaspalvelu ja henkilökunnan olemus ja pukeutuminen on tärkeä osa visuaalista markkinointia.

Tätä postausta varten pyysin heiltä laajempia kuvia putiikista, käytin kuvia siellä tekemistäni esillepanoista sekä lisäsin postaukseen myös muutaman Instagram stories videon ja kuvan, joissa olen tekemässä esillepanoja. Esillepanojen teon sekä valmiiden esillepanojen kuvaamista käytettiin osana sosiaalisen median markkinointia, sekä verkkokaupan kasvattamista, sillä kaikki tuotteet eivät ole saatavilla verkkokaupasta mutta ne voidaan asiakkaan pyynnöstä lisätä ostettavaksi. Monet myös varasivat uutuuskoruja sosiaalisen median kautta.


Koruliike Romeo & Julia putiikin yleisilme


Putiikki on malliltaan L-muotoinen, eikä sitä pysty kiertämään kokonaan ympäri. Sisälle astuessa vasemmalla puolella olevaan seinään tehdään aina trendin mukainen esillepano, joka vaihdetaan kokonaan 2-4 viikon välein. Siinä välissä sitä päivitetään sitä mukaa kun tuotteita menee kaupaksi. Korujen lisäksi seinälle sijoitetaan usein laukku ja muutama "arkihiuskoru". Etuoikealle on sijoitettu pyörivä lattiateline, joka täytetään sesongin mukaisilla ja värisillä koruilla. Koruliikkeessä trendillä tarkoitetaan sinne viimeisimpänä saapuneita edullisia muotikoruja jotka ovat menossa olevan sesongin muotivärien ja mallien mukaisia. Esimerkiksi pari vuotta sitten muodissa olleiden hapsukorvakorujen saapuessa, ne sijoitettiin ensimmäisenä trendiseinälle.

nainen tekemässä seinäesillepanoa
Minä tekemässä seinäesillepanoa trendiseinälle.

Hopeanvärisistä koruista, sekä muutamasta laukusta tehty seinäesillepano
Valmis trendiseinälle tekemäni seinäesillepano

Ylemmän kuvan seinäesillepanossa sijoitin pitkät kaulakorut "kehystämään" seinän muita tuotteita. Käytin tehostevärinä mustaa, ja sijoitin seinälle käyttöyhteyden mukaisesti mustan laukun sekä mustan lompakon. Lisäksi seinältä löytyy runsaasti yhteensopivia kaula-, korva- ja rannekoruja. Pyrin muodostamaan pienistä tuotteista rivejä, jotta esillepanoon muodostuisi selkeyttä.

Kulta-trendiseinän esillepano

Esillepanon reunoille on laitettu kaulakoruja "kehystämään" muita tuotteita, lisäksi korvakoruilla on muodostettu rivejä niin kuin toisellakin trendiseinällä. Tämän seinän alapuolella on hylly, johon on sijoitettu muki, pussukoita, hiusdonitsikori ja erilaisia pinnejä. Edulliset pinnit ja donitsit muodostavat kosketuspisteen, joka edes auttaa impulssiostojen syntymistä. Myös muki ja pussukat ovat yhteensopivia, ja niistä on helppo rakentaa lahjapaketti. Lisäksi pussukan sisälle voi laittaa vaikkapa pinnisetin, jolloin muodostuu jälleen uusi lahjaidea.

A-alue / sesonkipöytä

Sisään myymälään tullessa oikealle puolelle ja hieman taaksepäin avautuu a-alue, jonka keskellä on alapuolella näkyvä sesonkipöytä. A-alueen 3 tasossa olevaan pöytään pyritään sijoittamaan samoja ja samankaltaisia tuotteita kuin päänäyteikkunaan. Koska joitakin koruja saattaa olla vain 1 kappale, a-alueen pöydälle saatetaan sijoittaa näyteikkunassa olevia tuotteita vastaavia tuotteita. Pöytä sijaitsee näyteikkunoiden ja sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä, ja kalusteiden sekä liiketilan muodon vuoksi siitä on tehty a-alue, vaikkei sijainti välttämättä ole kaikkein optimaalisin sisäänkäynnin muodosta johtuen. 

A-alueen keskellä olevan pöydän pääsee kiertämään kokonaan ympäri, ja sitä ympäröivät osittain vitriinit. Näissä vitriineissä on esillä kauden mukaiset juhlakorut sekä iltalaukut. Lisäksi valikoimaan kuuluu ympäri vuoden vaihtuva hääkoruvalikoima. Vitriinien tuotteet on sijoiteltu käyttöyhteyden mukaisesti. Kaula-, korva- ja rannekorut on laitettu esille sekä sävyittäin (hopea, ruusukulta, kulta, värikäs kiviset) että valmiiksi koottuina setteinä. Settien yhteyteen vitriineihin on sijoitettu yhteen sopivia hiuskoruja ja iltalaukutkin löytyvät parin askeleen päästä. Tuotteita on vitriineissä esillä useita erilaisia, ja samaa kaula-, korva- tai rannekorua on esillä pääsääntöisesti 1-2 kappaletta. Tämä luo tunteen tuotteen uniikkiudesta.

Juhlakoruvitriinejä lähempää kuvattuna.

Juhlakoruvitriinejä lähempää kuvattuna. Nurkassa ruusukullan ja kullan väriset juhlakorut.

Kuvassa sesonkipöytä, jonka ympärillä juhlakoruvitriinejä.
Rakenteilla oleva sesonkipöytä, sekä sitä ympäröivät juhlakoruvitriinit.

Kuvassa sesonkipöytään ollaan asettamassa uusia tuotteita esille. Koska suurin osa asiakkaista katsoo pöytää kuvan mukaisesta suunnasta, on korkein teline sijoitettu kauimmaiseksi. Pöytää suunnitellessa on tärkeää kuitenkin huomioida, että sitä pystyy tarkastelemaan joka suunnasta, ilman että tuotteet peittäisivät toisiaan liikaa. Alimmalle hyllylle sijoitetaan yleensä iltalaukut, joita on useampi kappale ja/tai jotka eivät mahdu esille niiden omaan vitriiniin joka näkyy suoraan edessä. Vitriiniin iltalaukut pyritään sijoittamaan hyllyille väreittäin, ja erikoisemmat värit sijoitetaan yleensä alimmalle hyllylle.  

Tällä hetkellä vitriinissä olevien iltalaukkujen esillepanoa parantaisin sijoittamalla mustat laukut toiseksi alimmalle hyllylle, niiden yläpuolelle ruskean/beigen/nuden väriset, niiden yläpuolelle kultaiset ja ruusukultaiset ja niiden yläpuolelle hopeiset. Ylimmälle hyllylle sijoittaisin valkeat iltalaukut. Värikkäät, parittomat iltalaukut jättäisin alimmalle hyllylle, koska asiakkaat katsovat sinne vähiten. Muuttamalla  esillepanon järjestys nykyisestä tummasta-vaaleaksi saataisiin esillepanoon keveyttä ja nousun tunnetta. Kun esillepano nousee alhaalta ylös, tummasta vaaleaan tai vaseammalta oikealle se luo asiakkaalle positiivista fiilistä. Ylhäältä alaspäin laskeva käyrä luo tunteen lamasta, eikä näin ollen edistä myyntiä. Vähentäisin myös hieman hyllyillä olevien iltalaukkujen määrää, sijoittaen osan a-alueen sesonkipöydän alle, sillä tällä hetkellä vitriinin esillepano näyttää hieman liian täydeltä.  

Sisäänkäynti

Palataan takaisin sisäänkäynnille. Suoraan eteenpäin katsottaessa avautuu kapeahko käytävä, jonka vasemmalla reunalla on selkeästi 5 osaan jakautuvat seinäesillepanot. Ensimmäiset kaksi, joista jo aiemmin mainitsin, ovat trendin mukaisia esillepanoja. Niistä toisessa on yleensä hopeanväriset korut ja toisessa kullanväriset.  Sen jälkeen tulee käsityönä tehtyjen Lempi-korvakorujen seinäesillepano joka tehdään aina väreittäin ryhmittäen ja rytmittäen. Tämä kohta on myös suoraan kassaa vastapäätä ja muodostaa koko liikkeen selkeimmän hotspotin. Tämän vuoksi juuri käsityökorut on sijoitettu tietoisesti tähän. Tämän jälkeen tulee vielä kaksi seinäesillepanoa, yleensä trendin mukaisten kirurginteräskorujen sekä lasten tuotteiden esillepanopaikat. 

Koruliikkeen sisäänkäynti
Myymälästä sisäänkäynnille päin kuvattuna. Tiskien yläpuolella on pitkät tangot, joissa on kaulakoruja väri ja pituusjärjestyksessä.

Miltei koko tämän matkan oikealla puolella on saareke, jonka "sisällä" on toinen kassoista. Saareketta ympäröivät noin reilun metrin korkuiset vitriinit, joissa on esillä hopeakoruja. Hopeakorut on laitettu esille tuotetyypeittäin, roikkuvat hopeakorvakorut, hopeiset nappikorvakorut sekä rannekorut, naisten hopea- ja terässormukset, lasten hopeakorut, miesten hopea- ja terässormukset, teräskorujen vitriinikaapit, hopeariipukset. Lavat pyritään pitämään täysinä, ja vitriinien ylimmille hyllyille asetetaan joko uusimmat tai myydyimmät tuotteet. Pääsääntöisesti siis kirkaskiviset ja kivettömät hopeakorut. Värillisillä kivillä olevat korut sijaitsevat yleensä alemmilla hyllyillä. "Arkisten" hopeakorujen kierto on ympäri vuoden nopeampaa verrattuna erikoisempiin hopeakoruihin. Kaikista suurin menekki on joulun ja valmistujaisjuhlien aikaan. 


Sisäänkäynniltä myymälän perälle katsottuna.

Oikeassa reunassa näkyy hieman myymälässä tällä hetkellä esillä oleva pyörivän lattiatelineen esillepano. Siinä on tällä hetkellä esillä tulevan pikkujoulu- ja joulusesongin mukaisesti punaisia koruja. Ensimmäisen vitriinin päällä näkyy kaksi korvakorutelinettä, mustien ja sinisten korvakorujen teline. Lisäksi kassan päälle on sijoitettu impulssiostoja varten edullisten joulukorvakorujen teline. Kassan toisella puolella näkyy lavoja joissa on erilaisia edullisia terässormuksia, jotka myös usein tarttuvat asiakkaiden matkaan niin sanottuna heräteostoksena. Edullisia sormuksia pääsee myös sovittamaan rauhassa, jolloin impulssioston mahdollisuus kasvaa.

Lävistyskorualue

Saarekkeen jälkeen vasemmalle puolelle avautuu pieni syvennys, "pussinperä", jossa sijaitsevat kaikki lävistyskorut. Koska lävistyskoruilla on oma vakiintunut asiakaskuntansa, ne on sijoitettu hankalan malliseen ja helposti kylmäksi pisteeksi muodostuvaan kohtaan. "Kokonaisten" lävistyskorujen lisäksi tiskien päälle on sijoitettu suuri valikoima lävistyskorujen irtopalloja, jotka ovat helppoja pääosin alle 5 euron lisämyyntituotteita. Koska nurkkaan jäävillä tuotteilla on oma ostava kohderyhmänsä, on tila mielestäni tehokkaasti käytetty. Lisäksi osa etenkin nuorten suosimista edullisista venytyskoruista on sijoitettu tiskin päälle, jotta heillä on mahdollisuus katsoa niitä itsenäisesti ilman myyjää. 


Kuvassa etualalla olevassa vitriinissä on 4 ylimmällä hyllyllä napakoruja, jotka ovat lavoittain järjestelty värien sekä osittain pituuksien mukaan. Näiden alla, vitriinin alimmalla hyllyllä on esillä erilaisia lävistysrenkaita, jotka ovat myös sekä värien että korun paksuuden mukaan järjesteltyinä. Taaempana olevassa vitriinissä on alimmalle hyllylle sijoitettu valikoiman paksuimmat teräsrenkaat, ja niiden yläpuolella oleville hyllyille muut "kokonaiset" lävistyskorut. Lävistyskorujen valikoiman kierto näkyy myymälässä kaikkein selkeimmin, ja on myös kaikista nopeinta. Niiden valikoima ei napakorujen määrää lukuunottamatta (kesäsesonki) päivity sesonkien mukaan, vaan uusia lävistyskoruja saapuu jatkuvasti. Myös niin sanotut perusmallit ovat vuodesta toiseen valikoimissa, ja erikoisemmat mallit vaihtuvat kokonaan 1-2 kertaa vuodessa, osittainen vaihtuvuus on tiheämpää noin 2 kuukauden välein tapahtuvaa.

Nousevasti menevät vitriinin hyllyt saavat jokaisen hyllyn tuotteet näkymään asiakkaalle, ja valikoima erottuu niistä hyvin.

Sekä vitriinin päälle, että tiskin takana olevaan pylvääseen on sijoitettu koronavirukseen liittyvää graafista materiaalia. Tiedotteesta on tehty myymälän värimaailmaan sopiva ja otsikon teksti erottuu kauas. Pylväässä olevan koronavirukseen liittyvän graafisen materiaalin päälle on sijoitettu kameravalvonnasta kertova juliste. Näiden koronaviruksiin liittyvien julisteiden kohdissa on tavallisesti ollut esillä kampanjaan liittyvä materiaali.


Myymälän pääty

Saarekkeen päässä, syvennyksen oikealla puolella on 3-tasoinen pöytä sekä 2 seinäesillepanoaluetta. Toinen suoraan edessä pöydän takana, toinen pöydän oikealla puolella. Myös tämän pöydän pääsee kiertämään ympäri. Tällä alueella olevien tuotteiden avulla pyritään houkuttelemaan asiakkaat myymälän perälle saakka. Sinne sijoitetaan vaihtelevasti joko sesongin mukaiset "hittituotteet" kuten tällä hetkellä siellä olevat lahjatavarat sekä horoskooppikorut, tai kampanjatuotteet. Myös alennusmyyntien aikaan kaikki alennustuotteet sijoitetaan myymälän päätyyn, jotta asiakkaat kävelisivät myymälän perälle saakka. Näin asiakas saadaan myös viettämään enemmän aikaa myymälässä, entä jos kampanjatuotteet olisivat heti myymälän a-alueella.  


Pöytäesillepano

Myymälän päädyssä olevan kolme tasoisen pöydän ylimmälle hyllylle on sijoitettu tällä hetkellä trendikkäitä horoskooppikoruja, joista osa on laitettu valmiiksi lahjapaketteihin. Lisäksi pöydällä on kahden ystävyys rannekorun settejä. Pöydän keskellä olevaan telineeseen on myös sijoitettu trendikaulakorujen kanssa yhteensopivia korva- ja rannekoruja, jotta asiakas voi kasata niistä mieluisensa setin helposti. 

Toisella hyllyllä on erilaisia "puoliksi" meneviä ystävyyskoruja valmiiksi lahjarasioissa. Lahjarasioiden avulla tuote saadaan myytyä valmiina lahjana. Pöydällä olevissa koreissa on useita samanlaisia ja erivärisiä 4,95€ hintaisia hiusdonitseja, jotka on lisätty siihen impulssiostos mielessä pienissä massamyyntikoreissa. 

Pöydän alimmalle hyllylle on sijoitettu lahjatavaroiden täytöt rasioissa, sekä ilman rasiaa esillä olevien mukien tyhjät laatikot. Näiden sijoittelu on ennen kaikkea käytännöllistä, mutta luo myös tunnetta että erilaisia mukeja on saatavilla runsaasti.  


Seinäesillepanoja myymälän päädyssä

Päätyseinällä on erilaisia mukeja ja muita lahjatavaroita kuten vihkoja ja pieniä pussukoita. Niiden esillepano on tehty väreittäin, ryhmitellen saman sävyiset mukit aina yhteen kohtaan. Katseen korkeudelle on sijoitettu tällä hetkellä suosituimmat tuotteet, kuten pastellisävyiset viinilasit. Päätyseinän mukit ovat tyyliltänsä hempeämpiä ja värikkäitä, kun taas oikean puolen mukit ovat rouheampia ja tummemman sävyisiä. Oikealle seinälle on myös sijoitettu muutama reppu sekä kaulakoruja. Kokeilisin muuttaa oikean puolen seinän esillepanoa laittamalla mustat tuotteet toiseksi alimmalle hyllylle, ja mustavalkoiset niiden yläpuolelle. Toisaalta nykyinen esillepano saa tuotteet erottumaan toisistaan paremmin, mutta luo yleisilmeeseen hieman sekavuutta.


Laukkuseinä


Kun myymälän päädystä jatkaa aavistuksen oikealle, pääsee jälleen kahden seinäesillepanoalueen ääreen. Näillä seinillä on yleensä erilaisia laukkuja ja reppuja. Niiden esillepanojen kierto on hitaampaa kuin koruilla. Pääsääntöisesti esillepano vaihdetaan kokonaan vain 4-6 kertaa vuodessa. Laukkuseinälle tehdään toki pientä päivitystä sitä mukaa kun laukkuja menee, tai saatetaan vaihtaa osa malleista sesongin mukaisempiin. Esimerkiksi erilaiset rottinkiset laukut ovat saatavilla vain kesäisin (touko-elokuu), kun taas kimaltavat laukut ovat esillä pikkujoulusesongista uuteen vuoteen saakka (marras-tammikuun alku), pois lukien iltalaukut, jotka ovat esillä ympäri vuoden. Osa laukkumalleista ja -merkeistä on niin sanottuja klassikkoja, joita on saatavilla (pienin muutoksin toki) ympäri vuoden. Joulun aikaan laukkuseinälle on joskus sijoitettu myös lahjatavaroita, ja tämä tukee myymälän kiertoa hyvin.  

Laukkuseinän esillepano
Myymälän päädystä laukkuseinää kohti katsottuna.
Laukkuseinän oikeassa reunassa oleville hyllyille on sijoitettu ympäri vuoden saatavilla olevat laukku- ja reppumallit. Seinäesillepanoa on pyritty rytmittämään kokoamalla saman väriset laukut yhteen kohtaan. Alahyllylle on sijoitettu erilaisia pienempiä laukkuja sekä muutamia reppuja. Muuttaisin esillepanoa sijoittamalla mustat laukut pidemmän seinän vasempaan reunaan ja vaaleammat, eli ruskeat, laukut keskelle ja vaalean beigen sävyiset oikeaan reunaan ennen aina saatavilla olevien mallien hyllyä. Siirtäisin myös osan pienemmistä laukuista ylös seinälle, ja laittaisin raskaammat mallit, kuten suuret reput, alahyllylle. Alahyllyn värikkäät laukut sijoittaisin lyhyemmälle seinälle, koska tähän aikaan vuodesta ihmiset yleensä haluavat ostaa tummemman sävyisiä laukkuja. 

Esillepano on tällä hetkellä myymälässä oleva, ja entisenä työntekijänä näen että laukkuihin on saapunut uusia malleja jotka on vain täytetty esille eikä uutta esillepanoa ole vielä ehditty tekemään. Yleensä uusien mallien saavuttua laukkuhylly rakennetaan kokonaan uusiksi joulua varten. 

Jos seisoo katsoen suoraan laukkuseinään, jää takaoikealle kylmäpiste. Tähän on sijoitettu ympäri vuoden menevät, edulliset, teräksiset nappikorvakorut. Kun myymäläkierroksen alussa neljännellä seinällä on pääsääntöisesti trendikkäät ja suuremmat teräskorut, ne ajattomat ja arkiset mallit löytyvät tästä kohdalta. Korujen sijoitus on loistava, sillä tähän tullakseen asiakas kiertää puolet myymälästä. 

Seuraavalla seinällä, joka muodostaa miltei pienen shopin, on esillä teemoittain vaihtuvia tuotteita. Kesäisin siitä löytyy erilaisia fasionaattoreita, hiuskukkia, pantoja ynnä muita sekä kesäjuhliin että festareihin sopivia pääasiassa hiusasusteita. 20-luku teemaisten pikkujoulujen ja uuden vuoden juhlien aikaan siitä löytyi koottu valikoima 20-luvun henkisiä korvakoruja, niin helmi kuin art deco, pitkiä helminauha kaulakoruja ja erilaisia hiussulkia sekä hanskoja. Tämän kohdan esillepano päivittyy kokonaan noin 1-3 kuukauden välein, yleensä kesän asusteet ovat pisimpään esillä. 

Tämän jälkeen pääsemme takaisin a-alueelle, joka tästä suunnasta saapuessa avautuu suoraan edessä. Suurin osa asiakkaista kiertää myymälän samassa järjestyksessä, jossa sen teille esittelin. 

Seinäesillepanojen ja vitriinien lisäksi myymälän keskelle jäävän kassa saarekkeen jokaisessa kulmassa, sekä lävistyskorutiskien kulmassa, on noin 1,5 metrin korkuinen, pyörivä lattiateline jonka 4 sivulle saa koottua erilaisia pienempiä seinäesillepanoja. Yleensä uudet tuotteet laitetaan ensin trendiseinille, ensimmäiseen pyörivään lattiatelineeseen tai päänäyteikkunaan ja siten myös a-alueen pöydälle. Tämän niin sanotun ensimmäisen esillepanon jälkeen, ne siirretään joko tiskien päällä oleviin väreittäin koottuihin korvakorutelineisiin ja kassan päällä oleviin kaulakorutankoihin, tai johonkin pyörivistä lattiatelineistä. 

Tiskien päällä olevien korvakorutelineiden esillepanot tehtiin töissä aloittaessani usein enempi malleittain (saman mallin eri värit samaan) tai teemoittain (samanhenkiset, mutta eri väriset samaan). Kokeilimme kuitenkin kerran kasata korut näihin samoihin telineisiin mallien siasta värien mukaisesti (punaiset yhteen, mustat yhteen jne.) ja tämä lisäsi myyntiä merkittävästi. Vaikutus oli niin merkittävä, että korut ovat olleet sen jälkeen näissä telineissä aina väreittäin.


Näyteikkunat

Putiikissa on 4 näyteikkunaa. Näyteikkunoiden graafisen materiaalin määrä vaihtelee, mutta kaikki niissä olevat tuotteet on aina hinnoiteltu pienten hintalappujen avulla. Pääasiassa näyteikkunoissa oleva graafinen materiaali on A4-kokoista ja sijoitettu kehyksiin. Lisäksi mahdollisesta menossa olevasta kampanjasta tiedotetaan jokaisessa ikkunassa.

Päänäyteikkuna

Niistä suurin ja ulko-oven vieressä sijaitseva ikkuna on putiikin päänäyteikkuna. Siihen sijoitetaan aina sesongin trendituotteet. Yleensä päänäyteikkunan kierto on suunnilleen seuraavanlainen:

  • Tammi-helmikuu: hopeisen värisiä vanhojentanssikoruja, strasseista tehtyjä korva-, ranne- ja kaulakoruja, hiuskoruja, iltalaukkuja
  • Maalis-huhtikuu: arki, edullisia "peruskoruja", eli pieniä ja kestäviä arkisia hopea- ja teräskoruja.
  • Huhti-toukokuu: kevään ja tulevan kesän trendikorut, laukut
  • Kesä-elokuun alku: värikkäät "kesäkorut", laukut, aurinkolasit
  • Elo-syyskuu: sirot ja kestävät, helpot, arkikorut, avainnauhat, lompakot, rannekellot, reppu
  • Loka-marraskuun alku: syksyn ja talven trendien mukaiset korut, muutama laukku
  • Marras-joulukuu: pikkujoulut, trendivärien mukaiset kimaltavat korut, iltalaukut, hiuskorut, yleensä vielä lisänä muutamia lahjatavaroita. Vuoden näyttävin ikkuna, ja runsaimmat somistukset.

Päänäyteikkunan alustana toimii joko tapetti tai kangas, joka vaihdetaan yleensä noin 4 kertaa vuodessa. Kesän näyteikkuna on yleensä pisimpään samankaltainen, sillä kiireisen sesongin vuoksi sitä ei yleensä ehditä vaihtamaan kokonaan. Ikkunoihin myös lisätään graafisia materiaaleja tarpeen mukaan, esimerkiksi kampanjat.

Päänäyteikkunassa on aina esillä vähintään tietyillä kahdella tasolla yrityksen oman Lempi-korumalliston tuotteita, joiden yhteydessä on aina niistä kertova graafinen materiaali jossa käytetään brändin logoa. Niiden vieressä olevassa kyltissä kerrotaan malliston olevan käsityötä, sekä malliston koruissa käytetyt materiaalit. Alapuolelta näet kahdesta päänäyteikkunasta tehdyt Instagram stories videot.





Pikku ikkuna

Päänäyteikkunasta seuraavaa kutsutaan pikku ikkunaksi, sillä se on näyteikkunoista pienin. Tämän ikkunan somistus vaihtelee yleensä kaikista tiheämmin. Pikku ikkunassa on yleensä joko lasten ikkuna, jossa on esillä pelkästään lapsille suunnattuja koruja ja asusteita, tai juhlapyhän lahjaideoita esittelevä somistus. Monesti pikku ikkunan esillepano saatetaan vaihtaa yhtäkkiäkin niin sanotusti fiiliksen mukaan, mutta listasin alle muutaman vuosittain ikkunan esillepanossa toistuvan aiheen:
  • Kesäfestarit, värikkäät ja näyttävät korut
  • Äitienpäivä, lahjaideat esimerkiksi mukit, vihkot, ym. lahjatavarat, hopeakorut
  • Isänpäivä, lahjaideat, esimeriksi kahvimukit, taskumatit, panssariketjut, rannekellot
  • Lasten tuotteet
  • Ruusukulta- / kultajuhlakorut, etenkin vanhojentanssien aikaan, valmistujaisten ja kesän juhlien aikaan
  • Lahjatavarat
  • Hopeakorut

Teräsikkuna

Kulman takana olevassa teräsikkunassa on nimensä mukaisesti esillä yleensä kirurginteräksisiä koruja. Se on kooltansa myös pienehkö, hieman pikku ikkunaa suurempi. Siinä esillä olevia teräskoruja vaihdetaan trendien mukaan, yleensä noin 4-6 kertaa vuodessa. Välillä ikkunassa saattaa olla esillä muitakin tuotteita, mutta pääasiassa suurin osa sen tuotteista on valmistettu kirurginteräksestä. Lisäksi ikkunassa on esillä kyltti, joka kertoo tuotteiden materiaalista.

Sesonki-ikkuna

Sesonki-ikkuna on nimensä mukaisesti sesonkien mukaan päivittyvä ikkuna. Pikku ikkunasta poiketen, sitä päivitetään harvemmin noin 4-6 kertaa vuodessa. Näyteikkunan pohjalla oleva tapetti vaihdetaan tai poistetaan (tapetin alla valkeat laudat) yleensä noin 2-3 kertaa vuodessa, monesti kevät-kesä ja syksy-talvi ikkunat tehdään samalle pohjalle. Suurimman osan vuodesta sesonki-ikkunassa on esillä sesongin mukaisia laukkuja ja lompakkoja. 
  • Tammi-huhtikuu: laukkuja ja lompakkoja
  • Touko-heinäkuu: hääkoruja / teräskoruja
  • Elo-lokakuu: laukkuja ja lompakkoja
  • Marras-joulukuu: lahjatavaroita, lahjaideoita. Näyttävä esillepano, somisteena ainakin koristevaloja, katosta roikkuvia koristeita sekä joulukuusi. Näyteikkunan taakse ripustetaan yleensä jokin kangas mitä ei normaalisti ole ollenkaan.

Vaikka sesonki-ikkunaa päivitetään suhteellisen harvoin, siinä käytetään myös kaikista vaihtelevinta materiaalia niin esillepanoja rakennettaessa kuin graafisestikkin. Yleensä ikkunassa on jokin kehys, jonka sisällä on kerrottu esimerkiksi meneillä olevasta kampanjasta, ikkunassa olevien tuotteiden värivaihtoehdoista, tai saatavuudesta verkkokaupassa.

Valaistus

Suurin osa myymälän kattovaloista, lukuun ottamatta kahta somistuksellista koristevalaisinta, ovat käännettäviä kohdevalaisimia. Näiden lisäksi kassoja ympäröivissä matalissa vitriineissä oli led-nauha valaistus, samoin a-alueella olevissa juhlakoruvitriineissä. Tarvittaessa uuden esillepanon valmistuttua osa valoista suunnattiin korostamaan haluttuja kohtia. Näyteikkunoiden molemmissa reunoissa, ja pää- sekä sesonkinäyteikkunan keskellä oli myös suunnattavat kohdevalaisimet. Ne piti myös huomioida ikkunoiden esillepanoissa, jotta tuotteet eivät asettuisi liian lähelle tai niistä tulevan valon eteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti