Kikan kukka & lahja Myymäläkierto

Kikan kukka & lahja myymälä on L-muotoinen, joten sitä ei pääse kiertämään kokonaan ympäri. Myymälän sisälle astuttaessa oikealle puolelle aukeaa leikkokukka ja kassa "käytävä" ja vasemmalle puolelle puolestaan piensisustus ja ruukkukasvi osasto. Valitsipa asiakas kumman suunnan tahansa, on edessä umpikuja, eli asiakkaan täytyy palata samaa reittiä takaisin. On sanottu, että umpikujien muodostamista "pussin peristä" tulee paikkoja, joihin on hankalaa houkutella asiakas menemään. Tässäkin tapauksessa, myymälän perälle, juurikin umpikujaan, jäävä ruukkuseinä on paikka, joka jää kaikista eniten paitsioon. Joulun aikaan sinne pyritäänkin sijoittamaan joulutähtiä sekä erilaisia kukkaistutuksia, jotka houkuttelisivat asiakkaan myymälän perälle saakka. Toisaalta, jos asiakas tulee katsomaan vain piensisustustavaroita, tai ruukkukasveja, voivat leikkokukat jäädä paitsioon. Kassa kuitenkin sijaitsee niitä vastapäätä, joten ostava asiakas joutuu niiden viereen vähän pakollakin. 


Asiakastyypit ja myymäläkierto

Karkeasti myymälässä asioivat ihmiset voidaan jakaa kahtia, kiertelijöihin sekä tilaustyön ostajiin. Kiertelijät saattavat viettää myymälässä pitkiäkin aikoja, ja kävelevät myymälää edes takaisin useita kertoja. Kiertelijöistä voisi myös käyttää elämysshoppailija nimitystä, sillä usein he hakevat myymälästä ideoita ja inspiraatiota. Tilaustyön ostajat puolestaan kävelevät pääasiassa suoraan kassalle, ja tilaavat siitä haluamansa tuotteen. Mikäli kassalle on jonoa, he viettävät odotusaikansa pääasiassa valmiita kimppuja, sekä leikkokukkia katsellen ja mahdollisesti tilaustyöhön tulevia kukkia valiten tai suunnitellen. Näin ollen he eivät mene jonottaessaankaan välttämättä ollenkaan myymälään peremmälle katsomaan piensisustustavaroita, eivätkä he myymälän etuosasta näe esimerkiksi myymälän perällä olevaa ruukkuseinää ollenkaan. 

Kylmiö sijaitsee myymälän etuosassa, joten leikkokukkien sijoittaminen myymälän perälle olisi epäkäytännöllistä sekä haastavaa. Uskon että juuri leikkokukat auttaisivat houkuttelemaan myös tilaustyötä ostamaan tulleet asiakkaat myymälän perälle saakka. Myöskään kassaa ei voi sijoittaa kovin kaus leikkokukista, sillä usein tilaustyöt maksetaan jo tilausta tehdessä. Tämän vuoksi kassaa ei voi yksinään sijoittaa myymälän perälle, vaan kassan ja leikkokukkien on tärkeää olla lähekkäin jotta palvelu pysyisi mahdollisimman sujuvana. Myymälän perälle menoa saattaa myös estää jonotuspaikan menettäminen, sillä usein asiakkailla on myös hieman kiire.

Alapuolelta näet myymälän suuntaa antavan pohjapiirrustuksen, johon olen merkinnyt sekä kiertelijöiden että tilaustyön ostajien kulkureitit ja hot spotit.


Myymälän pohjapiirrustus, johon on piirretty eri väreillä erilaisten asiakkaiden kulkureitit sekä hot spotit
Kikan kukka & lahja, layout

Etenkin näyteikkuna, sesonkipöytä ja yksi seinähyllyistä muodostavat selkeät hot spotit valmiiden kukkakimppujen ja leikkokukkien lisäksi. Näyteikkunassa olevat tuotteet näkyvät hyvin myös ohi menevälle kävelykadulle, ja uskon että osa ihmisistä muodostaa ostopäätöksen jo pelkästään sieltä näkemänsä perusteella. Sesonkipöydän uutuuksilla täyttyvä ja päivittyvä valikoima edistää sen kiinnostavuutta. Nurkassa, hieman piilossakin, oleva seinähylly on ehdottomasti yllättävin hot spotin muodostaja. Luulen, että juuri sen sijainti ja "salamyhkäisyys" kiinnostaa asiakkaita. Hyllyn kaikkia tavaroita ei näe kunnolla kauempaa, vaan sen ääreen pitää pysähtyä kunnolla, jotta siinä oleviin tuotteisiin pystyy kunnolla tutustumaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti