Karvacouture

Asiakkaani on oululainen, uusi hiustenpidennysbrändi Karvacouture. Koska yritys on vielä tuore, sen visuaalinen ilme, sekä verkkokauppa on vasta rakentumassa. Karvacouturen omistaa oululainen parturi-kampaaja, jolla on laaja kokemus erilaisista hiustenpidennyksistä.

Toimeksiantonani oli suunnitella heille verkkokauppatilausten mukaan laitettava pieni A5- tai A6-kokoinen flyeri sekä muutama Instagram-mainos. Flyerin piti sisältää ainakin -10% alennuskoodi, logo ja kiitos tilauksestasi-viesti. Värimaailmaksi sovimme asiakkaan kanssa logon mukaisen musta-valkean ja tehosteena voisin käyttää joitakin ruusukullan, roosan, nuden tai ruskean sävyjä. Sain toteutuksen suhteen aika vapaat kädet, tärkeintä oli että työt olisivat keskenään yhteneväisiä. Sovimme asiakkaan kanssa, että työ olisi valmis 22.10, ja että lähettäisin ensimmäiset luonnokset viimeistään 8.10.


Suunnittelu ja valmistus

Tiedonhankinta

Aloitin työskentelyn luomalla Pinterest-taulun, johon lisäsin inspiroivia ja työhön sopivia kuvia. Huomasin aika nopeaa, että typografia on aika yksinkertaista ja groteski-fontteja suosivaa, muutama sana saattaa olla kirjoitettu kalligrafisella-fontilla. Lisäksi töissä oli käytetty hempeitä ja pehmeitä sävyjä. Aluksi suunnittelin flyeristä A5-kokoista, mutta tutkittuani Pinterestiä päädyin A6-kokoiseen flyeriin. Paperin laadun tai paksuuden suhteen asiakkaallani ei ollut toiveita, joten ajattelin pyytää painotalosta tarjousta sekä ohuesta ja kiiltävämmästä julistehenkisestä paperista, että kartonkimaisesta, hieman paksummasta ja mattaisesta paperista. Etsin myös muutamia julisteita, joissa alennus erottui hyvin. Tykästyin eniten moodboardin tapaiseen asetteluun, joten lähdin toteuttamaan töistä sen henkisiä. Alapuolelta näet Pinterest-tauluni!


Pinterest-taulun teon jälkeen jatkoin tiedonhankintaa kilpailijoiden suhteen. Ehdottomasti pahin kilpailija yritysasiakkaiden suhteen on toinen kotimainen pidennyksiä myyvä yritys. Kuluttaja-asiakkaiden puolella pahimpia kilpailijoita ovat kansainväliset yritykset. Ne ovat kuitenkin sen verran suuria, että niitä vastaan kilpailu on haastavaa ainakin näin alkuvaiheessa. Lisäksi useampia pienempiä kilpailijoita löytyy, mutta nekin keskittyvät pääsääntöisesti yritys- ja tukkumyyntiin. Sosiaalisen median mainontaan, sekä yrityksen visuaaliseen ilmeeseen panostamalla saa varmasti merkittävää kilpailuetua.


Suunnittelu

Suunnittelin aluksi flyeriin tulevia tekstejä, sekä muotoilin niistä mahdollisimman lyhyet ja napakat. Sen jälkeen aloin luonnostella flyereitä paperille, josta tein realistisen, eli A6-kokoisen. Huomasin käsin luonnoksia tehdessäni, että Illustratorin käyttö helpottaisi hahmottamaan luonnoksia paremmin, sillä sen avulla voin suunnitella niitä gridin, eli "verkon" kanssa.

Kuvassa näkyy erilaisia Illustratorilla tehtyjä luonnoksia A6 kokoisesta kortista.
Ensimmäisiä Karvacouturelle suunnittelemiani luonnoksia.

Kuvassa näkyy erilaisia Illustratorilla tehtyjä luonnoksia A6 kokoisesta kortista.
Verkkokauppatilauksen mukaan tulevan flyerin luonnoksia.

Erilaisia Illustratorilla tehtyjä luonnoksia.
Verkkokauppatilauksen mukaan tulevan flyerin luonnoksia.


Valitsin yläpuolella näkyvistä flyerin luonnoksista 5 mielestäni parasta paria, ja lähetin niistä kuvat asiakkaalle. Erilaisten luonnosten vahvuuksia ovat erilaiset värien pinta-alat, sekä fontin värin vaikutus ilmeeseen. Heikkoutena osassa luonnoksista oli mielestäni liikaa yksityiskohtia. Mielestäni oli ihanaa, että asiakkaalla oli sekä musta että valkoinen logo, ja sain käyttää molempia vapaasti. Vaikka yläpuolella olevissa luonnoksissa on runsaasti erilaisia vaihtoehtoja, tykästyin itse eniten yksinkertaiseen vaihtoehtoon, jonka kuvan näet alapuolelta.


Oma suosikkini Karvacouturelle tekemistäni luonnoksista.
Karvacouturen verkkokauppatilauksiin mukaan lisättävä kortti, joka sisältää alennuskoodin.
Asiakkaan valitsema flyeri.

Kun asiakas valitsi oman suosikkinsa, vektoroin sen ja tallensin sekä .ai että .pdf muodoissa. Tämän jälkeen lähetin tarjouspyynnön flyereiden painatuksesta kolmelle eri painotalolle. Tarjouspyyntöjen tekeminen kannattaa, sillä painotalojen väliset hintaerot ovat huomattavia. 


Mainospohjat Instagramiin

Flyerin lisäksi suunnittelin asiakkaalle mainospohjia Instagramissa käytettäväksi. Suunnittelin mainospohjat samaan henkeen flyerin kanssa. Lisäksi merkitsin niihen rastilla valokuvien paikat, jotta pohjia olisi jatkossa helppo käyttää, ja niiden avulla voisi yhdistää Instagram feedin yleisilmettä. Lähetin hänelle luonnoksia, joista hän valitsi lopulta 6 suosikkiaan joista tekisin tunnistettavamman sarjan. Koska hänen valitsemansa flyerin sävy on vahva, päätin lisätä sitä kaikkiin mainospohjiin. Alapuolelta näet kuvia ensimmäisistä luonnoksistani.


Illustratorista otettu kuvakaappaus, jossa näkyy erilaisia luonnoksia Instagramiin tarkoitetuista mainospohjista.
Pidin itse enemmän vaaleasta ilmeestä.
Kuvakaappaus Illustratorista. Kuvassa näkyy erilaisia Instagramiin tulevia mainospohjia sekä melkein käyttövalmiita mainoksia.
Tätä sarjaa lähdin muokkaamaan asiakkaalle.

Kun sain yhdistettyä mainospohjien värimaailman, sekä viimeisteltyä ne tallensin mainospohjat sekä .ai että .jpg muodoissa. Tarkistin myös mainosten tiedostokoot, ja että värimääritykset olisivat yhteneväiset flyerin kanssa. Tämän jälkeen tein mainospohjista havainnekuvat, jotka kokosin kollaasiksi. Pohjat näyttävät varmasti vielä paremmilta valokuvien kanssa.

Kuvassa näkyy puhelin, jonka päälle on muokattu erilaisia Instagramiin tulevia mainospohjia.
Havainnekuva Instagramiin tulevista mainospohjista.


Planssi

Aloitin planssin suunnittelun käyttämällä sen pohjana flyerin asettelun henkistä kollaasimaista taustaa. Luonnoksia tulostaessani huomasin, että kolmivärinen tausta tekee koko työstä sekavan. Sen vuoksi päätin lähteä kokeilemaan planssin tekoa yksiväriselle pohjalle gridin avulla. Se toimikin paljon värikästä taustaa paremmin ja sain luotua yksinkertaisen mutta kauniin planssin. Pyrin, että planssini sopisi tekemiini töihin ja tukisi kokonaisuuden visuaalista ilmettä. Mielestäni onnistuin siinä hyvin. 

Planssin kiinnittäminen kapalevyyn oli yllättävän haastavaa. Vaati useamman yrityksen, että löysin oikean tekniikan, jotta kiinnityksestä sai suoran. Planssaukseen myös meni yllättävän paljon aikaa.

Alapuolella kuvia ensimmäisistä luonnoksistani, sekä tekemäni planssi valmiina.

Kuvakaappaus Illustratorista. Kuvassa näkyy 4 erilaista planssi luonnosta.
Ensimmäisiä luonnoksiani planssista.

Kuvakaappaus Illustratorista. Kuvassa planssiluonnoksia.
Ensimmäisistä luonnoksista jatkokehittelemiäni ideoita.

Kuvakaappaus Illustratorista, jossa näkyy parhaimmat planssiluonnokset.
Viimeisimmät planssiluonnokset, joista vasemmanpuoleisen tulostin ja planssasin.

Väri- ja fonttimääritykset

Työni kannalta keskeisimmät fontit ovat Lora sekä Zapfino. Koska Instagramin mainospohjissa käytetty tekstin määrä on todella vähäistä, jollei olematonta, päätin käyttää päätteellistä fonttia, sillä se olisi paremmin luettava painovalmiissa töissä. Väreiksi valitsin nuden sekä roosan sävyt. Roosan sävyn läpikuultavuus on 53%, ja se on tärkeää muistaa valita mikäli haluaa sävystä täysin identtisen.

  • Tumman nuden sävyn hex-koodi: #B07162
  • Roosan sävyn hex-koodi:  #DDB19F

Flyerin leipätekstin pistekokona on pääsääntöisesti 9pt tai 10pt. Instagram symbolin vieressä olevan KarvaCouture tekstin pistekoko on 16pt ja -10% sekä totta-sanan tekstin pistekoko on 40pt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti