Jysk

Olen aikaisemmin ollut Jysk-myymälässä, jossa pääsin tekemään tuotteiden hyllytyksen yhteydessä myös esillepanoja. Tähän postaukseen lainasin muutamia kuvia netistä, ja kerron heidän konseptinsa mukaisesta esillepanotavasta niin hyvin kuin muistan. Kuvaa klikkaamalla pääset sivustolle, josta kuvan olen lainannut.

Useiden myymälöiden ilme on esillepanojen näkökulmasta muuttunut huomattavasti visuaalisesti kiinnostavammaksi verrattuna muutaman vuoden takaiseen. Uusien myymäläkonseptien (myymälöiden päivitys ja city-konsepti) myötä myymälöistä on tullut sekä selkeämpiä että elämyksellisempiä. Esimerkiksi sisustustuotteiden esillepano oli ainakin Oulun myymälässä aiemmin neliön tai suorakulmion muotoisissa aika tiheään olevissa hyllyissä, joiden alimmat rivit jäivät usein paitsioon. Nykyisin sisustustuotteet ovat esillä pitkissä hyllyissä, joissa esillepanoihin on panostettu aiempaa enemmän. Hyllyjen päätyihin ja keskivaiheille on sijoitettu erilaisia esillepanoja, jotka yhdistelevät useita erilaisia, pääsääntöisesti samassa hyllyssä tai lähellä ja helposti saatavilla olevia, piensisustustuotteita kuten ruukkuja ja tyynyjä. 


Sisäänkäynti / a-alue

Sisälle myymälöihin tullessa, on a-alueelle sijoitettu monesti pieni showroom jossa on esillä uusimpia tuotteita. Monesti a-alueen showroomissa on esillä esimerkiksi ruokapöytä, jonka ympärillä on tuoleja ja sivuilla vitriinejä tai kaappeja. Nämä esittelevät huonekalujen käyttöyhteyksiä ja luovat asiakkaalle uusia ideoita heidän valikoimansa tuotteiden yhdistelemisestä. Lisäksi nämä kohdat on somistettu heidän koriste-esineillään, koristetyynyillä ja vaihtelevasti myös vilteillä.

A-alueen esillepano

Myymälöissä on toteutettu hyvin tuotteiden toistoa etenkin piensisustustavaroiden ja koristetyynyjen osalta. Usein sama koriste-esine tai tyyny saattaa toistua niiden omalla hyllypaikalla, ruokaryhmän esillepanossa, sohvan esillepanossa sekä massamyyntikorissa pääkäytävän varrella tai esillepanon vieressä. Pääkäytävillä olevien massamyyntikorien tuotteet vaihtuivat kokonaan noin 1-2 viikon välein, kulloinkin menossa olevasta kampanjasta riippuen. Aiemmin ainakin Oulun myymälässä oli poistuvat ja sen vuoksi alennetut tuotteet sijoitettu vaihtelevasti yhteen tai kahteen massamyyntikoriin pääkäytävälle. Nykyisin viimeksi näkemäni poistuvien tuotteiden massamyyntikori oli sijoitettu pääkäytävän keskeltä pääkäytävän sivuun. Näin se näkyy asiakkaille, mutta ei nouse liikaa esille ja jättää tilaa toiselle. massamyyntikorille johon voidaan vaikkapa sijoittaa kampanjatuotteita. Lisäksi kassa-alueen läheisyydessä on useasti pienempiä massamyyntikoreja tai hyllyjä, joissa on "vielä kerran" esillä myymälässä usein toistunutta koriste-esinettä tai koristetyynyä. 


Esillepanoista ja niiden ohjeistuksesta

Alemman kuvan esillepano on sijoitettu hyllyssä katseenkorkeudelle ja hyllyn keskivaiheille. Siinä käyttöyhteys toteutuu esimerkiksi tekokasvien, kukkaruukkujen ja kastelukannun kanssa, toiseksi alimmalla hyllyllä oleva kori ja tyyny luo mielikuvan visuaalisesti kauniista säilytyksestä. Pienen metallipöydän alla oleva viltti luo elämysshoppailijalle uuden idean viltin säilyttämistä varten. Kohdan raskaimmat tuotteet, eli ryhminä olevat tyynyt ja viltit, on sijoitettu pääasiassa alimmalle hyllylle. Esillepanossa käytetyt päävärit ovat harmaa/beige ja sininen, murrettu vihreä, vaaleanpunainen ja musta toimivat tehosteväreinä. 

Hyllyn esillepano

Jokaista esillepanoa ja hyllyä varten oli olemassa oma ohjeistus, jossa määriteltiin tarkasti jokaisen tuotteen sijainti ja asettelutapa. Esimerkiksi jos yläpuolen kuvassa olevat pienet ruukut saapuivat pahvipohjassa, ohjeistus määritti poistetaanko niiden alta pahvi, vai ei. Ohjeistuksesta myös näki, kuinka monta tuotetta rivissä kuuluu olla sekä vierekkäin että peräkkäin. Verhot laitettiin esille niiden mukana tulevissa pahvisissa pohjissa, jotta ne pysyisivät hyvin pystyssä ja suorissa riveissä. Verhojen hyllyesillepanoa laitettaessa pyrittiin ensin täyttämään rivit "jonoittain" ja mahdolliset vajaat pohjat sijoitettiin takariville. Jos jokin pohja oli tyhjä, eikä sitä sillä hetkellä pystynyt täyttämään se poistettiin hyllystä. Lisäksi huomioitiin että rivit olivat suorat, hyllyn etureunaan vedetyt ja mahdollisimman täydet. Siellä ollessani verhojen hyllyesillepano vaihtui harvakseltaan ja pääasiassa verhoja vain täydennettiin ja tarkistettiin että ne ovat hyllyssä ohjeistuksen mukaisessa järjestyksessä. Verhohyllyjen vieressä oli esillä verhotanko, jossa oli mallikappaleet suurimmasta osasta verhoja, jotta asiakas pääsisi kokeilemaan kankaita ja tutkimaan verhoja paremmin sekä halutessaan suorittamaan vertailua verhojen välillä. Lisäksi verhojen viereen oli sijoitettu verhotangot sekä erilaiset verhotarvikkeet, kuten niiden kiinnitykseen tarkoitetut renkaat ja klipsit.

Hyllynpäätyjen esillepanoissa oli usein uutuus- tai kampanjatuotteita. Nykyisin esimerkiksi koriste-esinehyllyjen päädyissä on hyllyn tai lähellä olevien hyllyjen tavaroista tehtyjä esillepanoja, jotka houkuttelevat asiakasta kiertämään koriste-esinehyllyt. Asiakkaat myös näkevät hyllyjen päädyt kauemmas myymälään ja kun he pysähtyvät tutkailemaan esillepanoja lähemmin heidät saadaan viettämään myymälässä enemmän aikaa. Lisäksi hyllynpäätyjen avulla voidaan toistaa haluttuja tuotteita, sillä juuri toistohan luo tarpeen. 

Esillepanoja täydennettiin päivittäin, ja Oulun myymälässä oli yhdeksän rullakkoa jotka sisälsivät koriste-esineet, koristetyynyt, viltit ja päiväpeitot, verhot ja verhotarvikkeet, lakanat, pyyhkeet ym. kylpyhuoneen tavarat sekä sesonkituotteet. Rullakoissa oli laput, joihin merkittiin milloin niiden kanssa on kierretty myymälässä, jotta täydennyskierrosta tekevä osaisi aloittaa aina "vanhimmasta" rullakosta. Aamut aloitettiin uuden tavaran purkamisella sekä hyllyttämisellä, ja kuormasta hyllyyn mahtumattomat tuotteet sijoitettiin näihin rullakoihin. Lisäksi aamuisin viikoittain kampanjan vaihtuessa koko myymälän kampanjaan liittyvä graafinen materiaali vaihdettiin uuteen. Suurimmat kampanjat, kuten synttärit. näkyivät myös tavanomaista runsaammalla graafisen materiaalin määrällä. Silloin myös vaihdettiin katosta roikkuva graafinen materiaali kampanjan mukaiseksi.

Myös hintalapuilla oli oma määrätty paikkansa, ja aina viikoittaisen kampanjan vaihtuessa kunkin osaston vastaava päivitti esillä olevat hinnat (nykyisen kaltaisia hintalappuja ei vielä jyskissä ollessani ollut) sekä vaihtoi muun esillä olevan graafisen materiaalin, kuten massamyyntikorien A4-kokoiset hintakyltit, vastuu osastolleen. 


Aiemmin osassa esillepanoja esimerkiksi saippuapullot ynnä muut saattoivat olla esillä pahvisten pohjien kanssa ja mielestäni ne tekivät tuotteista halvan näköisiä. Nykyinen esillepano on visuaalisesti paremman näköinen, kun turha "roska" on karsittu pois. Lisäksi tuotteet näyttävät kalliimmilta kun pelkkien massaesillepanojen sijaan niistä on tehty käyttöyhteyteen perustuvia ryhmiä. Yläpuolen kuvassa oleva esillepano luo tunteen tunnelmallisesta kylpyhuoneesta, ja antaa idean lyhdyn sijoittamisesta kylpyhuoneeseen. Esillepanossa käytetyn mustan roskakorin, saippuapullon ja hammasharjamukin löytää helposti esillepanon ympäriltä. Lisäksi viereen on sijoitettu niiden kanssa yhteensopivia wc-harjoja jotta asiakas voi helposti ostaa "koko setin" luodakseen kylpyhuoneeseensa uuden ilmeen. Lisäksi samaan hyllyyn on sijoitettu vastaavia tuotteita myös erivärisinä jotta mustasta pitämätön voisi löytää sieltä mieluisan vaihtoehdon. Lisäksi ylimmälle hyllylle on luotu tuotteista pieniä ryhmiä, joiden ympärille jätetyn tyhjän tilan avulla ylin hylly keventää koko hyllyn esillepanoa. Jos ylinkin hylly olisi täynnä pyyhkeitä, kuten aiemmin usein oli, se tekee hyllystä raskaamman ja jopa hieman tunkkaisen. 

Pidän tästä tuotteita sekoittelevasta uudesta esillepanotavasta aiempaa tapaa enemmän. Aiemmin pyyhkeet olivat myymälästä riippuen yhdellä tai kahdella seinällä, eikä niillä seinillä pyyhkeiden lisäksi ollut juuri muuta. Aiemmat esillepanot eivät luoneet niin paljoa käyttöyhteyksiä, mielikuvia ja ideoita kuin uudet esillepanot luovat. Uskoisin, että uudet esillepanot ovat vaikuttaneet myös myyntiin positiivisesti. Pelkästään yläpuolen esillepanoa katsomalla ja vertaamalla sitä aiempaan pelkkiä pyyhkeitä sisältävään hyllyyn, on asiakkaalla huomattavasti helpompaa nähdä yhteensopivat tuotteet kerralla, ja valita niistä mieleisensä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti